Мисли и размисли за Тартюф и
тартювщината
– ЕСЕ –
Тартюф се появява там, където цари заблуда, невежество,
наивност и криворазбрано добро.Там където няма уважение и
зачитане свободата и правото на избор на другите.
Тартюф за мен е събирателен образ и
олицетворение на всичко онова, което наричаме зло, а то е още по-голямо, защото
е под маската на лицеприятното. Откритото, директното и видимото зло много пъти
не е така опасно, както прикритото и лицемерно поведение, онова което приспива
съзнанието и заслепява човека със средствата на лицемерието, ласкателството,
привидното смирение и кротост.
Една българска поговорка гласи
следното:”Господи, пази ме от приятели, от враговете сам ще се пазя!”
Когато благочестието, смирението,
кротостта и благородството не са вътрешни духовни качества на човека и негова
органична същност, то той е лицемер.
Когато той иска да изглежда в очите на
другите така, че да се хареса на всяка цена, с цел облагодетелстване за тяхна
сметка, то той е лицемер плюс престъпник.
Злото и доброто, както всички науки в
света са основа на огромната божествена наука, наречена живот в битието.Тя
трябва да се изучава, познава и прилага в живота на всеки човек.
Злото не е опасно и страшно, ако го
познаваш и използваш в името на общото благо.Злото е сила, а силата – средство
за пробуждане и проглеждане, за събуждане и осъзнаване.Злото носи силата, а
доброто я прилага, но онова добро, което
я познава и владее.Злото е средство за превръщане на слабостите, невежеството,
лековерието в сила, знание, вяра.
Какъв е изводът до тук? Просветен, посветен,
честен човек не може да бъде подвластен на измамата на злото.
Най-близко до всеки човек е неговото
семейство – божествената клетка на всяко общество.Там човек се учи да познава
доброто и злото и да прави разлика между двете.Има привидно зло и привидно
добро.
Основното, което може да се каже за
Тартюф, не случайно е лицемерието.Да мериш по лице, по външното, по формата и
по фасадата.Изискват се дълбоки познания за живота, а това се състои в
познаването на двете движещи се и проявяващи се сили, добро и зло, утвърждаващи
и отричащи сили на поведение
Литературата на всички световни
писателски достижения са едно от средствата за опознаването и разбирането на
живота ни и онова, което ни се случва.
Ако в божествената клетка на обществото
– семейството властва тартюфщината, то тя заразява цялото общество, било чрез
мъжа или жената, било чрез майката или бащата, защото техни проводници са
децата, а от там и всички ние.
В основата на тартюфщината стои страхът и лъжата и двете се побеждават от
истината, а тя е свобода, свобода от страха.Свободата носи най-прекрасното нещо
на света – любовта и нейното проявление във всички.Само по този начин и чрез
усвояване уроците на литературата и приложението им в живота можем да се
справим с тартюфщината и тя да изчезне от сцената - наречена живот.
Само свързвайки уроците на литературата
с уроците в живия живот и прилагайки ги в него напълно съзнателно ще успеем да
се променим и да променим света в който живеем.
22.01.2004г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар